1-مـیز کار :وسیله ای هست که کلیـه عمتیـات کارگاهی بر روی آن انجام مـی گیردوجنس رویـه(سطح) مـیز کار از چوب مـی باشد ولی پایـه مـیز کار مـی تواند از چوب یـا فلز باشد.ارتفاع مـیز کار 80تا 90 سانتیمتر هست ولی طول و عرض مـیز بستگی بـه تعداد افراد و اندازه کارگاه دارد.

2- پیشکار:قطعه چوب مستعطیل شکلی هست که به منظور ثابت نگه داشتن قطعات هنگام برش بکار مـیرود.

جنس پیشکار معمولا” از نیوپان .چند لایی و ,mdfمـی باشد. رنگ تخته سه لا با ابرنگ کـه بهترین نوع پیشکار mdf هست زیرا بـه خاطر سیقل بودن سطح آن چوب براحتی رشکار حرکت مـی کند . رنگ تخته سه لا با ابرنگ مناسبترین ابعاد پیشکار عرض 10-15 سانتیمتر و طول 20-30 سانتیمتر مـی باشد .رشکار شکافی وجود دارد کـه به آن ترمـه مـی گویند. البته ترمـه به منظور افراد چپ دست درون جهت راست وبرای راست دست درون جهت چپ مـی باشد.پیشکار بوسیله سه عدد پیچ یـا مـیخ بر روی مـیز کار نصب مـیشود . به منظور نصب پیشکار بر روی مـیز از انتهای ترمـه که تا تبه مـیز بـه اندازه یک مشت بسته حتما فاصله داشته باشد . به منظور برش ابتدا وانتهای قطعات و برش قطعات کوچک از انتهای ترمـه استفاده مـی شود.

علت وجود ترمـه درون پیشکار عبارت اسس از

1-کنترل وثابت نگه داشتن کمان درون هنگام برش 2- سهولت برش 3-جلوگیری از انحراف تیغه

3- کمان اره: رنگ تخته سه لا با ابرنگ وسیله ای هست فلزی ومنحنیبه شکل uیـا نعل اسب وجنس آن از فولاد نرم هست کمان اره بـه دو صورت

لوله ای و نواری یـا تسمـه ای وجود دارد .

کمان اره از سه قسمت تشکیل شده هست که عبارت هست از:

1- بدنـه 2-پیچ خروسک وبست ها 3- دسته

بدنـه کمان حتما قدرت انعطاف وبرگشت پذیری خوبی برخوردار باشد بـه این صورت کـه وقتی دو سر کمان را بـه داخل جمع مـی کنیم و آن را رها مـی کنیم بـه جای اصلی خود باز گردد.

معمولا” محل اتصال بست و کمان را با سنباده کامل” صاف مـی کنیم که تا به راحتی با دست سفت شود که تا در زمان کار تیغه هز بین بست وکمان جدا نشود. نکته حائز اهمـیت اینجاست کـه نباید پیچ خروسک را با گاز انبر و انبر دست سفت کرد زیرا پیچ ظریف هست وهرز مـی گردد بهترین روش به منظور باز وبسته پیچ استفاده ازمشتی است.

اگر قوس منحنی کمان اره کوچکتر از اندازه شئ باشد مـی توان یک کمان اره را بـه دو سر کمان اضافه کرد و باعث بلند تر شدن کمان اره مـی شود و براحتی مـی توان با آن به منظور برش زدن قطعات بزرگ از آن استفاده کرد . معمولا” به منظور اینکه عمر کمان بیشتر شود بعد از ااتمام کار یک قسمت پیچ خروسک را باز کرده و کمان را آزاد مـی کنیم که تا کمان بـه حالت اولیـه برگردد

4-تیغه اره موئی:

ابزاری هست که با اتصال بر روی کمان مـی توان قطعاتی از چوب وفلز وخاتم و…را با آن برش زد .طول تیغه 13 سانتیمتر و ضخامت آن بستگی بـه شماره آنـها دارد

ارهموئی کـه در معرق استفاده مـی شود دو نوع مـی باشد:

1-چوب بر (پا ملخی) 2- فلز بر

اختلاف چوب بر وفلز بر درون فرم دندانـه های آ نـهاست . درون اره موئی چوب بر دندانـه های آ ن بـه صورت متناوب قرار دارد یعنی بـه ازای هردو دندانـه یک دندانـه فضای خالی وجود دارد اما درون فلز بر دندانـه ها پشت سر هم قرار دارد . فضای خالی بین دندانـه درون اره موئی چوب بر باعث مـی شود خاک اره درون حین برش بـه پائین ریخته شود و فضای بین دندانـه ها با خاک اره پر نشود اما درون فلز بر بـه علت اینکه فلز بافت محکمـی دارد پشت سر هم دندانـه دارد.

اره موئی با شماره های مختلفی درون بازار وجود دارد کـه بیشترین استفاده ای کـه در معرق چوب دارد صفر و2صفر هست .

اره چوب بر دو نوع مـی باشد 1- تایفون کـه به رنگ مشکی مـی باشد 2- تمپو کـه به رنگ نقره ای مـی باشد

اره موئی تایفون نسبت بـه تمپو درون برابر شکستن مقاومت بیشتری دارد ولی نسبت بـه تمپو کند تر هست نام دیگر اره موئی چوب بر پا ملخی مـیباشد

طریقه بستن تیغه بر روی کمان:

برای بستن حتما موارد زیر را رعایت کرد

لبه دندانـه های تیغه بـه سمت پائین یـا بـه سمت دسته باشد. بک طرف تیغه را بین بست وکمان قرار مـی دهیم و تیغه را رچ قرار مـی دهیم . چون دو که تا پیچ موازی هم هستند اگر تیغه روی دو پیچ قرار گیرد بصورت صاف و موازی بسته مـی شود بعد از اینکه یک سمت پیچ را سفت کردیم با دست یـاغ کمان بند کمان را جمع مـی کنیم و تیغه را درون سمت دیگر کمان وبست قرار داده و پیچ را سفت مـی کنیم تیغه نباید شل وسفت بسته شود کـه در هردو صورت باعث شکستن تیغه مـی شود اگر سفت بسته شود تیغه داغ مـیکند ومـیشکند واگر شل باشد درون هنگام برش توی کار گیر مـی کند ومـی شکند.

5-مشتی: وسیله ای هست چوبی یـا پلاستیک فشرده کـه یک شکافی درون وسط آن بـه ضخامت خروسک وجود دارد و جهت باز و بسته خروسک کمان بکار مـیرود .

6- چکش: وسیله ایست کـه تشکیل شده هست از فولاد کـه در وسط آن یک بیضی شکل وجود دارد کـه دسته ای بـه آن نصب مـی شود و برای کوبیدن مـیخ بکار مـی رود و در معرق کاری از نوع 100 گرمـی استفاده مـی شود

7- گاز انبر :وسیله ای هست فلزی شامل دو دسته و دو لبه قوس دار کـه دسته های آن بـه یکدیگر متصل هست . از این وسیله به منظور در اوردن مـیخ از محلی کـه چوبها را موقتا” بـه هم متصل کرده هست استفاده مـی شود و معمولا” از شماره 6 درون معرق کاری استفاده مـی شود .

8- سوهان: وسیله ای هست که به منظور سائیدن قطعات نا صاف وکج کـه امکان رنده شدن ندارد استفاده مـی شود درون ضمن از سوهان جهت تیز ابزار های فلزی استفاده مـی شود.

انواع سوهان :

1-سوهان گرد 2-نیم گرد 3-تخت 4- نیم تخت 5-سه گوش 6-چار گوش

9-چوب ساب : تیغه ای فلزی کـه دسته ای بـه آن متصل هست و از این وسیله به منظور برداشتن بار از روی چوب بـه کار مـی رود

تفاوت چوب ساب وسوهان د راین هست که آج سوهان ریز تر هست و بـه صورت سرتاسری هست ولی آج چوب ساببزرگتر و بصورت تک تک است.

10-پیچ دستی یـا گیره دستی : وسیله ای هست فلزی کـه تشکیل شده از یک مـیله ای اصلی و دو بازو کـه یکی متصل بـه مـیله اصلی و دیگری درون متحرک مـی باشد و در بالای مـیله متحرک پیچ با دسته پلاستیک فشرده یـا چوبی وجود دارد کـه باعث محکم شدن قطعه کار مـی شود . طول پیچ دست از 15 که تا 200 سانتیمتر متفاوت هست از این وسیله به منظور پرس تابلو بکار مـی رود.

11- لیسه: قطعه فلزی هست که انعطاف پذیری دارد و جهت پرداخت ثانویـه درون معرق زمـینـه چوب بعد از سنباده دیسکی استفاده مـی شود کـه توسط آن خشـهای سنباده دیسکی گرفته مـی شود .

کاردک قطعه فلزی هست که به منظور بتونـه کاری دور وپشت تابلو و پخش نمودن چسب بر روی تخته سه لایی استفاده مـی شود .

12-گونیـا:وسیله ای هست که از جنس چوب و فلز وآلومـینیوم ساخته مـی شود و از آن به منظور کنترل گونیـا بودن کار و کشیدن خطوط عمود استفاده مـی شود .

13-موکت بر یـا تیغ کاتر : وسیله ای هست که به منظور جدا سازی مدل از چوب رنگی کاربرد دارد.

14-دریل: به منظور چوب استفاده مـی شود و از سه قسمت سر مته و بدنـه و دسته تشکیل شده هست .و دو نوع هست 1- دستی 2- برقی

15-اره دست : ه به منظور ب قطعات چوب استفاده مـی شود .

16-اره عمود بر یـا اره چکشی : به منظور ب انواع قوسها و منحنیـها و برش نئو پان و چند لایی بکار مـی رود . طول تیغه آن 10 الی 15 سانتیمتر هست و تیغه چوب بر و ففز بر وmdf بر وجود دارد .

17- تراز : وسیله ای هست که به منظور همسطح تابلو قبل از ریختن رنگ روی تابلو استفاده مـی شود که تا از عدم شیب دار بودنن سطح کار اطمـینان حاصل شود .

18- ماشین پوست یـا دستگاه پولیش یـا سنباده گردان :

دستگاهی هست به طول 45 سانتیمتر کـه از سه قسمت زیر تشکیل شده است

1- دسته 2-بدنـه 3- صفحه پرداخت کننده .

از این دستگاه به منظور پرداخت اولیـه و هم سطح تابلو بکار مـی رود همچنین کله نمد وپوست بره بـه آن وصل مـیشود.

19- سنباده لرزان: دستگاهی هست که جهت پرداخت ثانویـه و برای از بین بردن خشـهای سنباده دیسکی بکار مـیرود و دارای صفحه مستطیل شکل هست و بـه سمت جلو و عقب حرکت مـی کند

، رنگ تخته سه لا با ابرنگ




[چگونـه با تاریخچه و ابزار و مراحل معرق کاری آشنا شویم ... رنگ تخته سه لا با ابرنگ]

نویسنده و منبع | تاریخ انتشار: Sat, 21 Jul 2018 01:49:00 +0000